Algemene Voorwaarden van Karin Versteegh

Artikel 1.    Definities

  1. Deze voorwaarden zijn de algemene voorwaarden waaronder de eenmanszaak Karin Versteegh en gebruiker van deze algemene voorwaarden, gevestigd aan het adres Stookmeester 28, 4161DD, Heukelum, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 30242558 haar diensten aanbiedt. Karin Versteegh is bereikbaar voor informatie over deze algemene voorwaarden via email: info@karinversteegh.nl.
  2. In deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan onder:
     
    Aw:  Auteurswet;
     
    Fotografisch werk: Fotografische werken zoals bedoeld in artikel 10 lid 1 sub 9 Aw, dan wel andere werken in de zin van de Aw, welke met bedoelde fotografische werken op één lijn kunnen worden gesteld;
     
    Beelddrager: De drager waarop een Fotografisch werk (al dan niet met het oog herkenbaar) is vastgelegd, zoals een dia, negatief, afdruk, polaroid, CD-rom, DVD, usb stick of enig ander medium, dat (digitaal) beeldmateriaal kan bevatten;
     
    Opdrachtnemer: De gebruiker van deze algemene voorwaarden in de zin van art. 6:231 BW en degene die de opdracht voor werkzaamheden heeft aanvaard;
     
    Opdrachtgever: De wederpartij in de zin van art. 6:231 BW en degene die een opdracht voor werkzaamheden heeft verstrekt aan opdrachtnemer;
     
    Gebruik: Verveelvoudiging en/of openbaarmaking in de zin van artikel 1 jo 12 en 13 Aw;
     
    Opdracht: Het verzoek van de opdrachtgever aan de opdrachtnemer om tegen betaling werkzaamheden te verrichten;
     
    Werkzaamheden: Al hetgeen de opdrachtnemer ten behoeve van de opdrachtgever, binnen het kader van de door deze met het oog op diens communicatiebelangen verstrekte opdrachten, maakt en/of onderneemt c.q. doet maken en/of ondernemen;
     
    Offerte: De in meer of mindere mate gespecificeerde werkzaamheden en de begroting van de aan die werkzaamheden verbonden kosten.
     

Artikel 2.    Algemene bepalingen

  1. Deze voorwaarden gelden voor alle offertes, overeenkomsten en leveringen van de opdrachtnemer, tenzij zij geheel dan wel gedeeltelijk uitdrukkelijk niet van toepassing zijn verklaard, dan wel slechts van toepassing zijn verklaard voor zover niet strijdig met de schriftelijk vastgelegde afspraken tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
  2. Bij strijdigheid van de door de opdrachtgever gehanteerde (uniforme) inkoopvoorwaarden en de onderhavige algemene voorwaarden zullen deze laatste prevaleren.
  3. Door de opdrachtgever gehanteerde c.q. van toepassing verklaarde voorwaarden, die in strijd zijn met deze voorwaarden, kunnen niet worden erkend, tenzij zij door opdrachtnemer schriftelijk voor akkoord zijn verklaard.
  4. Indien een of meerdere der bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn of vernietigd mochten worden, blijven de overige bepalingen van deze algemene voorwaarden volledig van toepassing. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen dan in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij, indien en voor zoveel mogelijk, het doel en de strekking van de oorspronkelijke bepaling in acht worden genomen.
  5. Opdrachtnemer sluit de werking van de volgende artikelen van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek uit:
  • artikel 404 (dat houdt in dat opdrachtnemer werkzaamheden door een ander kan laten verrichten zonder dat klant daar bezwaar tegen kan maken);
  • artikel 407 lid 2 (dat houdt in dat opdrachtnemer alleen aansprakelijk is voor wat zij zelf doet en niet voor dat wat een ander (waaronder ook een derde die namens haar optreedt) doet, en
  • artikel 409 (bij overlijden van degene achter opdrachtnemer, zijn de erfgenamen van deze persoon niet verantwoordelijk voor afronden van de opdracht).

 

Artikel 3.    Offertes

  1. Alle offertes zijn vrijblijvend, tenzij in de offerte zelf anders is vermeld.
  2. Desgevraagd zal opdrachtnemer voor de aanvang van de werkzaamheden een offerte aan de opdrachtgever ter goedkeuring voorleggen. Voor zover zich bij de uitvoering van de opdracht onvermijdelijke afwijkingen ten opzichte van een offerte voordoen, zal de opdrachtnemer de opdrachtgever hierover in een zo vroeg mogelijk stadium inlichten.
  3. Opdrachtnemer heeft het recht om tot zeven werkdagen na ontvangst van de aanvaarding van zijn aanbod dit aanbod te herroepen. De offerte verplicht niet tot levering van een deel van de prestatie tegen een proportionele prijs.
  4. Overschrijdingen van offertes tot 10 procent worden als begrotingsrisico door de opdrachtgever geaccepteerd en behoeven dan ook niet als zodanig te worden gemeld door opdrachtnemer.
  5. Overschrijdingen van offertes als gevolg van verkoopcondities van leveranciers en andere door de opdrachtnemer ingeschakelde derden, gelden niet als overschrijding, ook niet als die voorwaarden niet apart in een offerte zijn opgenomen, omdat die voorwaarden geacht worden niet alleen aan de opdrachtgever bekend te zijn, maar ook van het begin af aan - voor zover daarmee in overeenstemming - van de onderhavige algemene voorwaarden deel uit te maken.

 

Artikel 4.    Prijzen, leveringen en betalingen

  1. Alle prijzen zijn exclusief BTW en eventuele verzend-, transport-, en portokosten, kosten voor fotografie, drukwerkkosten en overige kosten derden, reiskosten en reistijd, tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld.
  2. De opdrachtnemer is gerechtigd om prijswijzigingen die zijn opgetreden nadat offerte is gedaan met de opdrachtgever te verrekenen.
  3. Indien aannemelijk is dat opdrachtnemer hogere kosten heeft gemaakt en/of meerwerk heeft verricht, welke redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze kosten en/of dit meerwerk voor vergoeding door de opdrachtgever in aanmerking
  4. Alle leveringen worden geacht te zijn geschied ter plaatse waar de opdrachtnemer is gevestigd.
  5. Alle betalingen dienen aldaar op een door de opdrachtnemer aan te wijzen rekening te geschieden.
  6. Indien partijen geen vergoeding zijn overeengekomen, is de door de opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde vergoeding van toepassing.
  7. Indien en voor zover niet van een gebruikelijk gehanteerde vergoeding kan worden gesproken, zal opdrachtnemer indien er sprake is van een fotografisch werk, naar redelijkheid en billijkheid de vergoeding nader bepalen, waarbij de opdrachtnemer onder meer zal kunnen aanknopen bij (i) de in de markt gangbare vergoedingen voor vergelijkbare opdrachten, tussen vergelijkbare opdrachtgevers en vergelijkbare opdrachtnemers, waarbij verwezen kan worden naar vergoedingen zoals door collega's van opdrachtnemer in rekening gebracht, (ii) hetgeen in voorgaande gevallen rechtens als redelijk en billijk is bestempeld, (iii) vergelijkende vergoedingen zoals die in omringende landen door opdrachtnemers en fotografen in rekening worden gebracht en (iv) de omvang en reikwijdte van het door de opdrachtgever gewenste gebruik van het werk.

 

Artikel 5.    Opdrachten en wijzigingen

  1. Een opdracht wordt door de opdrachtnemer aanvaard door, hetzij de aanvaarding schriftelijk aan opdrachtgever te bevestigen, hetzij met de uitvoering van werkzaamheden aan te vangen.
  2. De opdrachtgever is door en vanaf de verstrekking van de opdracht gebonden aan hetgeen in de offerte door opdrachtnemer is aangeboden..
  3. De opdrachtnemer is door en vanaf de aanvaarding van de opdracht gebonden aan het nakomen van dat door opdrachtnemer is aangeboden en door opdrachtgever is aanvaard..
  4. Wijzigingen in de opdracht, nadat deze is verstrekt, dienen door de opdrachtgever tijdig en schriftelijk aan de opdrachtnemer te worden meegedeeld. Worden de wijzigingen mondeling opgegeven, dan is het risico dat deze mondelinge mededeling niet tot een wijziging van de opdracht heeft geleid voor rekening van de opdrachtgever.
  5. De wijzigingen in de opdracht zijn van kracht door en vanaf de schriftelijke aanvaarding ervan door de opdrachtnemer.
  6. De eventuele meer- of minderkosten ten gevolge van wijzigingen in de opdracht komen in principe ten laste c.q. ten gunste van de opdrachtgever.
  7. Wijzigingen in de opdracht kunnen tot gevolg hebben dat de overeengekomen levertijd door de opdrachtnemer buiten zijn verantwoordelijkheid wordt overschreden.

 

Artikel 6.    Relatiebeheer

  1. De opdrachtnemer maakt naar haar vrijer keuze van de contacten met de opdrachtgever een contactrapport.
  2. In geval van telefonisch contact wordt alleen een contactrapport gemaakt als de inhoud van het gesprek daartoe naar het oordeel van de opdrachtnemer aanleiding geeft.
  3. Als een opdrachtgever naar aanleiding van een door opdrachtnemer aan haar voorgelegd contactrapport niet binnen vier werkdagen na toezending ervan heeft gereageerd, wordt de inhoud van het rapport als juist en volledig aangemerkt en zijn opdrachtgever en opdrachtnemer aan de inhoud ervan gebonden.
  4. In geval binnen 4 dagen na het contactrapport door de opdrachtnemer actie moet worden ondernomen, zal van tevoren per email akkoord van de opdrachtgever worden gevraagd.
  5. De opdrachtnemer zendt de contactrapporten naar een daartoe bij de opdrachtgever aangewezen persoon, die geautoriseerd is om beslissingen inzake de werkzaamheden van opdrachtnemer te nemen.

 

Artikel 7.    Inschakeling derden

Indien zulks naar het oordeel van de opdrachtnemer redelijkerwijs noodzakelijk is voor een goede vervulling van de opdracht, dan wel uit de aard van een opdracht voortvloeit, is de opdrachtnemer gerechtigd om namens en voor rekening van de opdrachtgever derden opdracht te geven tot levering of ter beschikkingstelling van goederen en/of diensten.

 

Artikel 8.    Betaling en betalingstermijn

  1. Betaling dient, onverminderd het in de volgende leden bepaalde, te geschieden binnen de in de factuur aangegeven termijn en bij gebreke van een dergelijke termijn binnen dertig dagen na factuurdatum.
  2. De opdrachtgever zal de factuur op onjuistheden controleren. Indien opdrachtgever niet binnen tien werkdagen na factuurdatum schriftelijk de factuur met opgave van rechtens relevante redenen heeft afgewezen en aan opdrachtnemer met opmerkingen heeft geretourneerd, zal de betrokken factuur als bindend tussen partijen hebben te gelden en vervalt enig recht van opdrachtgever op reclamatie.
  3. De opdrachtnemer draagt zorg voor tijdige facturering. Deelfacturering is te allen tijde mogelijk, tenzij zulks nadrukkelijk schriftelijk is uitgesloten. Uitsluiting van het recht van deelfacturering kan echter nimmer de in de navolgende leden genoemde kosten betreffen.
  4. Inkoopkosten dienen door opdrachtnemer van de opdrachtgever te zijn ontvangen voor het tijdstip, waarop de opdrachtnemer tot betaling van deze kosten verplicht is.
  5. Porto- en andere verspreidingskosten voor postreclamezendingen dienen voor verzending/verspreiding door de opdrachtnemer van opdrachtgever te zijn ontvangen.
  6. De opdrachtnemer is, ongeacht de overeengekomen betalingsconditie(s), gerechtigd tot zekerheid voor de betaling een door hem geaccordeerde bankgarantie van de opdrachtgever te verlangen.
  7. Indien de opdrachtgever niet binnen de afgesproken termijn aan zijn betalingsverplichting jegens de opdrachtnemer voldoet, is hij in verzuim en - zonder dat voorafgaande sommatie en ingebrekestelling vereist is - rente over het factuurbedrag verschuldigd vanaf de dag, waarop de factuur betaald had moeten zijn. Deze rente bedraagt voor elke maand (of gedeelte daarvan) van de overschrijding van de betaaltermijn een twaalfde gedeelte van het op het moment van facturering geldende promessedisconto plus 2 procent.
  8. Alle kosten, zowel de gerechtelijke als de buitengerechtelijke, met betrekking tot de invordering van het door de opdrachtgever verschuldigde en niet tijdig betaalde gemaakt, zijn voor rekening van de opdrachtgever. Als bewijs van de verschuldigdheid van deze kosten is voldoende overlegging van de desbetreffende facturen; deze kosten worden op minimaal 10 procent van het betrokken factuurbedrag gefixeerd en zullen ten minste 95,00 euro per vordering bedragen.

 

Artikel 9.    Opschorting, staking en ontbinding

  1. De opdrachtnemer is gerechtigd de verdere uitvoering van de opdracht op te schorten c.q. te staken, indien de opdrachtgever de betalingscondities niet in acht neemt en/of in gebreke blijft met het stellen van verlangde bankgarantie.
  2. Bovendien is de opdrachtnemer gerechtigd de tussen hem en de opdrachtgever bestaande overeenkomsten, voor zover deze nog niet zijn uitgevoerd, zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien de opdrachtgever, niet tijdig of niet behoorlijk voldoet aan de verplichtingen die voor hem uit enige met de opdrachtnemer gesloten overeenkomst voortvloeien, alsmede in geval van faillissement of surséance van betaling van opdrachtgever of bij stilleggen of liquidatie van diens bedrijf.
  3. De gevolgen van opschorting, staking en/of ontbinding komen volledig voor rekening en risico van de opdrachtgever.
  4. Opschorting, staking en/of ontbinding laten de betalingsverplichting voor de reeds verrichte werkzaamheden onverlet. Daarenboven is de opdrachtnemer alsdan gerechtigd van de opdrachtgever te vorderen vergoeding van schade, kosten en interesten veroorzaakt door de wanprestatie van de opdrachtgever en de ontbinding van de overeenkomst, daaronder begrepen het door de opdrachtnemer gederfde inkomen.

 

Artikel 10. Levertijden

De opgegeven levertijden gelden slechts bij benadering. Tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen, neemt de opdrachtnemer ten aanzien van de afgesproken levertijden geen enkele garantie op zich en geeft niet-tijdige levering de opdrachtgever geen recht op schadevergoeding, ontbinding van de overeenkomst of niet-nakoming van enige verplichting jegens de opdrachtnemer.

 

Artikel 11. Zorgplicht

  1. De opdrachtnemer zal bij het verrichten van de werkzaamheden voor de opdrachtgever de grootst mogelijke zorgvuldigheid aangaande de belangen van de opdrachtgever in acht nemen.
  2. In het bijzonder draagt de opdrachtnemer - ervan uitgaande dat ter zake van het gebruiksdoel duidelijke afspraken zijn gemaakt - ten aanzien van de communicatie-uitingen en overige materialen zorg voor de voldoening aan de ter zake geldende wettelijke voorschriften, gedragsregels, normatieve waarden en richtlijnen, voor zover deze hem redelijkerwijs bekend kunnen of behoren te zijn.
  3. Tevens draagt de opdrachtnemer zorg voor de geheimhouding van alle door opdrachtgever in het kader van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking gestelde gegevens en informatie.

 

Artikel 12. Reclames, klachten en bewijs

  1. Ter zake van zichtbare gebreken moet de opdrachtgever terstond nadat de opdrachtnemer de door hem verrichte werkzaamheden aan de opdrachtgever heeft geleverd of voorgelegd, dan wel binnen acht dagen na het verschijnen van het communicatiemedium, schriftelijk reclameren.
  2. Ter zake van onzichtbare gebreken dient schriftelijk te worden gereclameerd binnen acht dagen nadat zij redelijkerwijs geconstateerd hebben kunnen worden.
  3. Reclames omtrent facturen moeten binnen acht dagen na de dag van de verzending van de facturen schriftelijk bij de opdrachtnemer worden ingediend. De betalingstermijn wordt ten gevolge van een dergelijke reclame niet opgeschort.
  4. Na verloop van voornoemde termijnen worden klachten niet meer in behandeling genomen en heeft opdrachtgever zijn rechten ter zake verwerkt, tenzij de termijn in een bepaald geval redelijkerwijs verlenging behoeft.
  5. Behoudens tegenbewijs zijn de gegevens uit de administratie van de opdrachtnemer beslissend.

 

 

 

Artikel 13. Aansprakelijkheid en vrijwaring derden

  1. De aansprakelijkheid voor werkzaamheden ten behoeve van de opdrachtgever, die de opdrachtnemer aan een derde heeft opgedragen, is beperkt tot zover als de derde de opdrachtnemer effectief vrijwaart. De opdrachtnemer zal al hetgeen doen, respectievelijk de opdrachtgever alle medewerking verlenen die van hem gevergd kan worden, om in een voorkomend geval schadevergoeding van de betrokken derde te verkrijgen.
  2. De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle schade-aanspraken van derden ter zake van de juistheid en de feitelijke inhoud van in opdracht van de opdrachtgever vervaardigde communicatie-uitingen en andere materialen, die aan hem zijn voorgelegd. Een en ander laat uiteraard onverlet de zorgplicht van de opdrachtnemer ex artikel 11 van deze voorwaarden.

 

Artikel 14. Exoneratie

  1. Indien een bezwaar omtrent geleverde goederen en/of diensten gegrond wordt bevonden en aansprakelijkheid van de opdrachtnemer ter zake wordt vastgesteld, zal deze te zijner keuze of een vergoeding betalen van ten hoogste de factuurwaarde van het geleverde, echter tot een maximaal bedrag van 2.500,00 euro, of het geleverde gratis vervangen, nadat het oorspronkelijk geleverde door hem is terugontvangen. Tot verdere schadevergoeding is de opdrachtnemer nimmer verplicht.
  2. De aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor enige schade die hetzij direct, hetzij indirect het gevolg is van gebreken in de door hem geleverde diensten of goederen, is in ieder geval beperkt tot het bedrag van zijn beloning verminderd met de out-of-pocket kosten ter zake van het geleverde. De opdrachtgever doet afstand van zijn recht op grond van wanprestatie ontbinding te vorderen van hetgeen is overeen is gekomen.
  3. De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor beschadiging, verlies of vernietiging van voorwerpen, materialen of gegevens, die hem voor, door of namens de opdrachtgever ter beschikking zijn gesteld. Goederen reizen voor risico van de opdrachtgever.

 

Artikel 15. Overmacht

  1. In geval de opdrachtnemer door overmacht wordt verhinderd de overeengekomen werkzaamheden geheel of gedeeltelijk uit te voeren, heeft hij het recht om zonder gerechtelijke tussenkomst de uitvoering der overeenkomst op te schorten of de overeenkomst geheel of gedeeltelijk als ontbonden te beschouwen, zulks te zijner keuze, zonder dat hij tot enige schadevergoeding of garantie is gehouden.
  2. Onder overmacht wordt ten dezen verstaan: staking, uitsluiting, brand, machinebreuk en andere bedrijfsstoornissen, hetzij bij de opdrachtnemer, hetzij bij zijn leveranciers van goederen en diensten, transportstoringen en andere buiten zijn macht liggende gebeurtenissen, zoals oorlog, blokkade, oproer, epidemie, devaluatie, overstroming en stromen, alsmede plotselinge verhoging van invoerrechten en accijnzen en/of belastingen, vertraging of uitblijven van levering door leveranciers, het niet verkrijgen van benodigde vergunningen en andere overheidsmaatregelen.

 

Artikel 16. Intellectueel eigendom

  1. Door het geven van een opdracht tot openbaarmaking of verveelvoudiging van door de Auteurswet of enige andere wettelijke regeling op het gebied van intellectuele eigendom beschermde objecten, die door of namens de opdrachtgever zelf ter beschikking zijn gesteld, verklaart de opdrachtgever dat geen inbreuk wordt gemaakt op wettelijke voorschriften en op beschermde rechten van derden en vrijwaart hij de opdrachtnemer voor de aanspraken ter zake van derden c.q. voor de directe en indirecte gevolgen, zowel financiële als andere, uit de openbaarmaking of verveelvoudiging voortvloeiende.
  2. Intellectuele eigendomsrechten en materialen, voortvloeiende uit de werkzaamheden, zullen op het moment dat de desbetreffende relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer eindigt, voor zover zij aan de opdrachtnemer toebehoren en voor overdracht vatbaar zijn, aan de opdrachtgever worden overgedragen indien dit is overeen gekomen, nadat al hetgeen - waaronder mede te begrijpen de afkoop van eventuele ontwikkelingskosten en rechten van intellectuele eigendom – de opdrachtgever aan de opdrachtnemer verschuldigd is, zal zijn voldaan. Voor zover rechten van intellectuele eigendom van derden in het geding zijn, zal de opdrachtnemer voor het inschakelen van deze derden, op verzoek van de opdrachtgever, met deze overleg plegen of volledige overdracht gewenst c.q. mogelijk is, mede gelet op de daaraan verbonden kosten.
  3. De opdrachtnemer zal, tenzij sprake is van een opdracht als bedoeld in het eerste lid en overigens in overeenstemming met de exoneratie bepalingen van artikel 14 van deze voorwaarden, de opdrachtgever vrijwaren tegen aanspraken van derden, indien en voor zover de opdrachtgever door het gebruik van het geleverde inbreuk zou maken op enig recht van industriële of intellectuele eigendom. De opdrachtgever is verplicht in geval van een vordering van een derde de opdrachtnemer binnen 48 uur hierover schriftelijk te informeren en desgevraagd alle informatie te verschaffen en medewerking te verlenen die voor het voeren van verweer en/of schikkingsonderhandelingen noodzakelijk is.
  4. De opdrachtgever is gedurende de duur van de relatie niet gerechtigd tot enig verder of ander gebruik van het in opdracht vervaardigde dan het tevoren uitdrukkelijk overeengekomen gebruik. Is ter zake niets overeengekomen, dan geldt het eerste gebruik als overeengekomen.
  5. De opdrachtgever is gedurende de duur van de relatie niet gerechtigd tot aanpassing van het in opdracht vervaardigde zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de opdrachtnemer.
  6. Het auteursrecht op fotografische werken berust bij opdrachtnemer, tenzij anders overeengekomen.
  7. De naam van opdrachtnemer dient duidelijk bij een gebruikt fotografisch werk te worden vermeld, of met een verwijzing naar het fotografisch werk in de publicatie te worden opgenomen.
  8. Wanneer opdrachtgever schriftelijk toestemming heeft verkregen het fotografische werk te verveelvoudigen, in welke vorm dan ook, is deze gehouden er zorg voor te dragen dat de naam van de opdrachtnemer op deze reproducties wordt aangebracht. In het geval van digitale/elektronische kopieën is de opdrachtgever tevens gehouden er zorg voor te dragen dat de volledige metadata - zoals ze door de opdrachtnemer tot onderdeel van het digitale bestand zijn gemaakt - behouden blijven; het gaat daarbij om informatie volgens de EXIF, de IPTC, de XMP en de ICC standaards.
  9. Bij openbaarmaking van een fotografisch werk dient de opdrachtgever terstond en zonder kostenberekening een bewijsexemplaar van de publicatie aan opdrachtnemer te doen toekomen.
  10. Opdrachtgever die een fotografisch werk openbaar maakt, is met uitsluiting van anderen verantwoordelijk voor het verkrijgen van toestemming van geportretteerden en/of andere rechthebbenden. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer van alle aanspraken te dier zake.
  11. Opdrachtnemer is verplicht naar vermogen mee te werken aan het opsporen van de in dit artikel bedoelde personen.
  12. De opdrachtnemer is gerechtigd het in opdracht vervaardigde te signeren.
  13. Bij inbreuk op enig auteursrecht genoemd in dit artikel door opdrachtgever, komt opdrachtnemer een vergoeding toe ter hoogte van tenminste driemaal de door de opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding voor een dergelijke vorm van gebruik, zonder enig recht te verliezen op vergoeding van overige geleden schade (waaronder begrepen het recht op vergoeding van alle directe en indirecte schade en alle daadwerkelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten).

 

Artikel 17. Licentie, sub licentie en persoonlijkheidsrechten

  1. Toestemming voor gebruik van een fotografisch werk door de opdrachtnemer wordt uitsluitend schriftelijk en voorafgaand verleend in de vorm van een licentie zoals die naar aard en omvang door de opdrachtnemer is omschreven in de offerte en/of de opdrachtbevestiging en/of de daarop toeziende factuur.
  2. Indien omtrent de omvang van de licentie niets is bepaald, geldt dat deze nimmer meer omvat dan het recht tot éénmalig gebruik, in ongewijzigde vorm, ten behoeve van een doel, oplage en wijze zoals partijen bij het aangaan van de overeenkomst conform het begrip van opdrachtnemer, hebben bedoeld.
  3. Bij gebreke aan een specifiek overeengekomen wijze van publicatie en/of omschreven doel en/of omschreven oplage worden alleen die bevoegdheden geacht te zijn gegeven, die standaard zijn opgenomen in de licentie dan wel, die uit de aard en strekking van de overeenkomst noodzakelijkerwijs voortvloeien.
  4. Indien door opdrachtnemer toestemming is gegeven voor elektronische of andere vormen van beeldmanipulatie kan het resultaat pas worden gebruikt na diens uitdrukkelijke schriftelijke goedkeuring.
  5. Tenzij anders overeengekomen, is de opdrachtgever niet bevoegd om sub licenties te verlenen aan derden.
  6. Opdrachtnemer neemt bij de verveelvoudiging en openbaarmaking van een fotografisch werk te allen tijde de persoonlijkheidsrechten van de opdrachtnemer conform artikel 25 lid 1 sub c en d Aw in acht.
  7. Bij schending van enig recht uit deze bepaling komt opdrachtnemer een vergoeding toe van tenminste 100% van de door de opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde licentievergoeding, zonder enig recht te verliezen op vergoeding van overige geleden schade (waaronder het recht op vergoeding van alle directe en indirecte schade en alle daadwerkelijke gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten).

 

Artikel 18. Aard en duur van de overeenkomst

  1. De opdrachtnemer behartigt de communicatiebelangen van de opdrachtgever binnen de grenzen van de verstrekte opdracht. De opdrachtgever is niet gerechtigd zonder overleg met c.q. toestemming van de opdrachtnemer de overeengekomen werkzaamheden tevens door een derde te laten verzorgen. Evenmin is de opdrachtnemer gerechtigd zonder overleg met c.q. toestemming van de opdrachtgever overeenkomstige diensten te verlenen aan andere opdrachtgevers voor zover deze concurreren met de betrokken opdrachtgever.
  2. Tenzij uitdrukkelijk anders schriftelijk wordt overeengekomen, dan wel zulks uit aard van de opdracht voortvloeit, geldt de opdracht van opdrachtgever aan opdrachtnemer voor onbepaalde tijd. Beide partijen kunnen vanaf het moment dat de relatie zes maanden heeft geduurd deze opzeggen per aangetekend schrijven met inachtneming van een termijn van zes maanden voor de opdrachtgever en één maand voor de opdrachtnemer.
  3. Gedurende de in het voorgaande lid genoemde termijn van zes maanden is de opdrachtgever verplicht de geldende honoreringsafspraken met de opdrachtnemer na te komen als ware er van opzegging geen sprake.

 

Artikel 19. Overeenkomst van opdracht

Voor zover niet blijkend uit de overeenkomsten die opdrachtnemer met de opdrachtgever, dan wel opdrachtnemer met een zelfstandige derde aangaat, die met opdrachtnemer samen gaat werken, contracteert opdrachtnemer alleen op basis van een overeenkomst van opdracht, in de zin van artikel 7:400 BW. Dit geldt voor opdrachtnemer, maar ook ten behoeve van de overeenkomst met een derde, waar opdrachtnemer als opdrachtgever optreedt. Op drachtnemer zal nooit een overeenkomst aangaan die oplevert dat er sprake is van, dan wel de intentie hebben om, een arbeidsovereenkomst in de zin van artikel 7:610 BW e.v. aan te gaan, voor degene achter opdrachtnemer. Ditzelfde geldt (niet aangaan van een arbeidsovereenkomst) op het moment  dat door opdrachtnemer als opdrachtgever een derde wordt ingeschakeld, tenzij uitdrukkelijk in de overeenkomst neergelegd, dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst. Verder zal opdrachtnemer nooit een overeenkomst aangaan die oplevert dat er sprake is van, dan wel de intentie hebben om, een overeenkomst tot aanneming van werk in de zin van artikel 7:750 e.v. BW aan te gaan.

 

Artikel 20. Afwikkeling relatie

  1. Alle ontwerpen, reproductiematerialen, teksten, beschrijvingen, artistieke prestaties, films, en andere publiciteitsmaterialen die zich bij het einde der relatie als gevolg van de relatie bij de opdrachtnemer bevinden, zullen door hem op eerste aanvraag kosteloos aan de opdrachtgever worden overgedragen, nadat al hetgeen de opdrachtgever aan hem verschuldigd is, uit welken hoofde ook, zal zijn voldaan.
  2. In alle gevallen, waarin de relatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer eindigt, ingevolge enige bepaling van deze voorwaarden of door tussenkomst van de rechter, blijven deze voorwaarden de rechtsverhouding tussen partijen beheersen, voor zover dit voor de afwikkeling van de relatie noodzakelijk is.

 

Artikel 21. Overdracht en plichten

  1. Geen der partijen is gerechtigd de rechten en plichten uit onder deze voorwaarden gesloten overeenkomsten voortvloeiend geheel of gedeeltelijk aan derden over te dragen, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij.
  2. In de situatie dat de (relevante activiteit(en) van de) onderneming van de opdrachtgever om welke reden en in welke vorm dan ook wordt samengebracht met, dan wel wordt voortgezet in een andere onderneming, ontstaat er voor wat betreft de nakoming van de onder 1 bedoelde verplichtingen van de opdrachtgever een hoofdelijke aansprakelijkheid voor de oorspronkelijke en opvolgende onderneming.

 

Artikel 22. Bevoegde rechter

Op alle onder deze voorwaarden gesloten overeenkomsten en op de overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing. Alle geschillen voortvloeiende uit onder deze voorwaarden gesloten overeenkomsten en op de overeenkomsten die daarvan een uitvloeisel zijn, zullen, uitsluitend aanhangig kunnen worden gemaakt bij de bevoegde rechter in het arrondissement waarin de opdrachtnemer gevestigd is, zulks met inbegrip van het verkrijgen van voorlopige voorzieningen. Opdrachtgever en opdrachtnemer zullen eerst een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen een geschil in onderling overleg te beslechten.

THUIS Algemene voorwaarden